Základní rozdělení LPG systémů:


Podtlakový systém

Nejrozšířenější a zároveň nejstarší systém pracuje na principu podtlaku sacího "ústrojí" automobilu. V reduktoru (výparníku, splynovači nebo jak tomu kdo říká) dochází k tomu, že podtlakem sání se přitáhne membrána, která poté přes převod - páčku pootevře přívod LPG a to přímo do sacího potrubí kde se nachází mix (směšovač) a takto jednoduše to funguje. Průkopníkem tohoto nejjednoduššího systému byla firma LOVATO. Vzhledem k tomu, že tento systém dávkuje více či méně stechiometrickou (konstantní - neměnnou směs) pokusily se další firmy tento systém vylepšit případně okopírovat například český výrobce se svým reduktorem LOVTEC ELEKTRONIC .

Vstřikování - klasika

Pokračováním vývoje emisních limitů bylo dále nutno přidat elektroniku, která prostřednictvím el. škrtícího serva omezuje množství paliva na základě údajů z lambda sondy a TPS klapky tak aby výfukové plyny neobsahovaly nadměrné množství škodlivin. Také v souvislosti s katalyzátorem.

Vstřikování - kontinuální

Dalším zdokonalováním elektroniky a problémům se zpětnými zápaly u některých vozidel byly vyvinuty systémy kontinuálního vstřikování (u benzínových aut obdoba vstřikování K-Jetronic od firmy BOSCH). Systém funguje tak, že plynový počítač snímá všechny potřebné údaje jako benzínový počítač a z těchto údajů vypočítává množství potřebného paliva, které potom dávkuje prostřednictvím speciálního reduktoru a servo-motorků. Těmto systémům se v Česku také někdy říká digitální vstřikování.

Za všechny:
BRC - JUST HEAVY, AG System - DGI, TARTARINI - EtaGas, LOVATO - LOGIC , Landi Renzo IGS tato systémy "vymřely" s nástupem sekvenčního vstřikování


Sekvenční vstřikování lpg

Vývoj jde ale dál a to nejdokonalejší co lze dnes pořídit je systém sekvenčního vstřikování LPG. Pracuje na jednoduchém principu, celé toto plynové zařízení  vládá a řídí benzínový počítač, který ani nepozná že Vaše auto jede na plyn (dokonce to nesmí poznat, protože všechny auta vyrobené po roce 2001 a některá i dříve jsou vybaveny systémem OBD II a provoz auta na plyn nebo i odpojení vstřikovačů by signalizoval chybu a auto by vyžadovalo servisní zásah) To byl také jeden z důvodů vývoje těchto zařízení. Plynový počítač pak jen přepočítává dobu vstřiku benzínu na dobu vstřiku plynu a koriguje rozdílnosti paliv na základě různých dalších vstupů. U těchto systémů jsou obzvláště důležité vstřikovače lpg a to buď instalované samostatně nebo sloučené do "railu" pdf ( pokud Vám to připomíná Common Rail u naftových motorů tak přesně takhle to funguje).

Za všechny:

český LOVTEC - MAGIC G4 (nejprodávanější zařízení) 
polský STAG
italský Landi Renzo OMEGAS
polský ESGI


Graf průběhu výkonu a točivého momentu LPG vs. benzín sekvenčního vstřikování:

lpg-graf-pruběhu-točivého-momentu-výkonu-na-lpg-a-benzin

Kontakt

ELPEGE s.r.o. Starohorská 11
Ostroměř
50752

tel: 603 444 603
prac doba : 8:00 - 16:00
lpg@elpege.cz