LPG PŘESTAVBA - popis

renault-na-lpg

Komponenty pro přestavbu vozidel na LPG lze rozdělit na 3 základní části:

1a/ "Předek" - klasický podtlakový systém

V prostoru motoru se montuje reduktor, plynový ventil, a mix (směšovač, míchá lpg se vzduchem) vozidla s karburátorem mají navíc benzínový ventil a přepínač paliva kombinovaný se sytičem. O palivu lpg

Auta se vstřikováním benzínu nemají benzínový ventil, vypnutí benzínu se řeší odpojením všech benzínových vstřikovačů nebo centrálního vstřikovače u jednobodového (MONO) systému a někdy i odpojením benzínové pumpy .

Dále je použita řídící jednotka (počítač), která řídí optimální směs tak aby se nepoškodil katalyzátor a hlídá další parametry. Pro auta se vstřikováním benzínu se používá přepínač tzv. benzo-start (umisťuje se do kabiny), ten zajišťuje, aby vozidlo vždy startovalo na benzín (promažou se vstřiky) a po dosažení určité úrovně otáček (obvykle kolem 2000 ot./min) přepne systém na plyn.

Při zpětném přepnutí na benzín se vozidlo chová jakoby v něm zařízení LPG vůbec nebylo - to platí pro všechny systémy.

U vozidel se vstřikováním benzínu se obvykle s mixem používá proti-zášlehová klapka různých typů aby se zmírnil nežádoucí zpětný šleh do sacího potrubí (většinou je to však pouze preventivní opatření). Přestavba vozidla se vstřikováním benzínu je podstatně náročnější než u vozů s karburátorem a někdy je třeba použít různé další komponenty (odpojovače vstřiků, emulátory, by-pásy, atd....). Také vozy s turbodmychadlem vyžadují speciální komponenty (jiný reduktor).
 

Reduktor

snižuje tlak ze skladovací části na tlak pro provoz, zároveň reguluje množství lpg v závislosti na podtlaku v sání a tím tvoří optimální (stechiometrickou) směs lpg se vzduchem

Reduktor lpg LOVTEC podtlak

reduktor lovtec podtlak - zepředu

reduktor-lovtec-lpg-podtlak

reduktor lovtec podtlak - zezadu

galerie reduktorů

reduktor TECNO - BRC

membrány na lpg


Plynový (LPG) ventil

uzavírá přívod lpg z nádrže do prostoru motoru a zároveň filtruje lpg před vstupem do reduktoru


lpg-ventil-lovtec

lpg ventil lovtec

filtry do lpg ventilů

lpg-benzinový-ventil-lovtec
benzínový ventil lovtec

uzavírá přívod benzínu do karburátoru


Přepínač LPG / BENZIN

přepíná zařízení LPG tak aby mohlo být provozováno buď na lpg nebo na benzín existuje několik typů, nejjednoduší pouze přepíná manuálně lpg / benzín s mezipolohou pro vyjetí benzínu z karburátoru přepínač CAR-SAFETY určený pro karburátorová auta, přepíná elektronicky, hlídá otáčky motoru a pokud není signál otáček od motoru automaticky přepne na benzín. Přepínač BENZOSTART auto na lpg startuje na benzín a po dosažení předem nastavených otáček se automaticky přepne na pohon lpg.

Přepínač může být ve verzi akcelerační - při zvyšování otáček motoru se přepne pod zátěží a nebo decelerační - přepnutí na lpg proběhne po dosažení nastavených otáček ale až v okamžiku jejich poklesu - bez zátěže motoru.

Některá zařízení mají přepínací elektroniku obsaženou již v lambda gas (počítači - jednotce) a v tom případě je na palubní desku vyvedeno jen malé tlačítko , které komunikuje s jednotkou.

U vozů se vstřikováním lpg je přepínací elektronika vždy obsažena v řídící jednotce lpg.

lpg-přepínač-manuální-lovtec

přepínač lpg pro karburátorové vozy lovtec

lpg-přepínač-vstřikování-MT

přepínač MT pro vozy se vstřikováním pro vozy se vstřikováním benzínu přestavěné "klasickou metodou - podtlakový systém":

 

Řídící jednotka LPG - počítač

Zařízení, které reguluje množství lpg pomocí servo-ventilu. Reguluje provoz motoru na lpg, přepíná ventily, monitoruje signál lambda sondy a TPS klapky a na základě všech údajů nastavuje optimální směs. Dále zvyšuje životnost katalyzátoru a omezuje spotřebu paliva.

lpg-počítač-bingo-m-mono-vstřikování

řídící jednotka lpg - počítač - BINGO M pro vozy s jednobodovým svstřikováním

lpg-počítač-bingo-s-4-kme

řídící jednotka lpg - počítač - BINGO S4 pro vozy s vícebodovým vstřikováním

 

1b/ "Předek" sekvenční vstřikování

Sekvenční vstřikování

Přední kit se skládá z reduktoru, který ale na rozdíl od podtlakového systému neslouží přímo k dávkování paliva lpg, ale pouze redukuje tlak z nádrže a vytváří konstantní tlak pro vstřikovače lpg. Mezi reduktorem a vstřikovači je filtr plynné fáze lpg a následují vstřikovače lpg (na každý válec 1ks). V motorové části se ještě nachází filtr kapalné fáze - mezi nádrží a reduktorem.

lpg-sada-kit-lovtec-magic-II-G3-sekvencni-vstrikovani

sada sekvenčního vstřikování LOVTEC MAGIC II - G3

Nejdůležitější částí (kromě vstřikovačů) je řídící jednotka lpg , která na základě údajů z benzínového počítače přepočítává v reálném čase (v závislosti na podtlaku v sání a aktuálního tlaku a teploty lpg ) množství plynu který dávkuje prostřednictvím jednotlivých vstřikovačů lpg . Jednotka pro lpg přestavby ještě používá externí čidla např. podtlak v sání, tlak plynu, teplotu plynu někdy je napojena i lambda sonda.

sekvenční vstřikování vstřikovače lovtec magic jet a FX

na obrázku samostatné vstřikovače, vlevo MAGIC JET , vpravo MAGIC FX

2/ "Zadek"

LPG nádrž a její příslušenství:

Nádrž na lpg se obvykle umisťuje v zadní části vozidla , je vyrobena z oceli (síla plechu 3mm). Může být válcová a její rozměry jsou dány délkou (480 - 400mm) a průměrem (270,300,315 nebo 360mm) nebo nádrž kruhová - toroidní (místo rezervního kola) u které se udává průměr (565,580,600,630,650mm) a výška (180, 200, 220, 225 nebo 250mm). Do nádrže se montuje víceúčelový ventil - multiventil, u nádrží válcových je třeba ještě plynotěsná ( odvětrávací) schránka která v případě úniku plynu přes bezpečnostní ventil spolu s odvětrávací hadicí zajistí odvětrání lpg mimo vozidlo.

V zadní části vozidla se také nachází plnící koncovka, která se umisťuje v souladu s předpisy obvykle na pravý bok (pokud to umožní vedení výfuku). Nádrž na lpg musí být umístěna mimo deformační zónu vozidla (cca 30cm od vnější hrany nárazníku). Válcová nádrž může být umístěna podélně i napříč, toroidní nádrž se umisťuje do prostoru místo rezervního kola a to dovnitř nebo pod auto.

válcová nádrž

lpg nádrž - válcová

toroidní nádrž

lpg-nádrž-toroidní-externí-multiventil-stako-gzwm

toroidní nádrž s externím výstupem

lpg-toroidní-nádrž-interní-multiventil-stako-gzwm

toroidní nádrž lpg - interní

toroidní nádrž s interním výstupem

více o lpg nádržích


Multiventil

víceúčelový ventil - měří pomocí plováku hladinu plynu v nádrži při plnění nádrže uzavře přívod lpg po dosažení 80% kapacity nádrže ukazuje orientačně množství plynu v případě úniku nebo poškození rozvodů mezi plynovým ventilem a multiventilem uzavře vývod plynu v případě že pohon není přepnut na lpg uzavírá výstup plynu elektromagnetickým ventilem ,resp. je uzavřen vždy pouze při provozu na lpg je otevřen obsahuje bezpečnostní tlakový ventil na 2,7 Mpa - 27 atm /bar/.
 

U válcových nádrží se k multiventilu používá ještě odvětrávací schránka, která není součástí balení.

lpg-multiventil-tomasetto

Multiventil Tomasetto - provedení do toroidní nádrže

Plnící koncovka - přípojka plnění

slouží jako vnější vstup do systému pro čerpání lpg u čerpací stanice. Obsahuje zpětný ventil (kuličku), která zabraní úniku plynu z přívodní trubky.

lpg-plnící-koncovka-tomasetto

plnící koncovka lpg - italský typ

lpg-plnící-koncovka-s-prodloužením-tomasetto

lpg-plnící-koncovka-s-prodloužením-tomasetto

Na dalším obrázku plnící koncovka s prodloužením.


3/ "Spojovací materiál"

Nezbytnou součástí je spojovací a další materiál, pro válcové nádrže např. držák nádrže, pro všechny systémy měděné rozvodné potrubí (mezi nádrží a plnící koncovkou d.8x6 mm pro ostatní rozvody d.6x4 mm), lpg hadice od reduktoru k mixu a další. Provozní tlak vysokotlaké části je 1-10 atm, plnící tlak u čerpací stanice je 10-12 atm, max tlak v nádrži omezuje bezpečnostní ventil na 2,7 Mpa tj. 27 atm (bar), max tlak měděného potrubí je 150-250 atm.
další informace jsou v sekci FAQ


typy aut kde lze lpg přestavbu provést s komponenty LOVTEC

ŠKODA - v současné době lze přestavět všechny modely
Škoda Felicia s motory 781.135 B a 781.136 B
Škoda Favorit, Forman s motory 781.135 B a 781.136 B
Škoda Favorit, Forman a Pick-up a jejich modifikace (Š135 a 136) s karburátorem
Škoda řady 742 a 743
Škoda Felicia,Combi a Pick Up 1.6 MPI
Škoda Felicia.Combi a Pick Up 1.3 MPI Siemens 2P
Škoda Octavia 2.0 MPI, Superb 2.0, 2.8 MPI
Škoda Octavia 1.8 MPI, Superb 1.8 MPI
VAZ 2101 - 2107
Škoda Octavia 1.6 MPI , Roomster 1.6 MPI
Škoda Octavia 1.4 MPI ,Roomster 1.2 MPI, 1.4 MPI
Škoda Fabia 1.4 MPI
Škoda Fabia 1.0, 1.2 MPI
KIA
Lada Niva/VAZ 21044 (210440), Lada Niva 1.7,VAZ 1.7
SEAT,Audi,VW 1.6i
SEAT,Audi,VW 1.8i
SEAT,Audi,VW 1.8 Turbo
SEAT,Audi,VW 2.0i
Audi 2.2i, 2.4i, 2.6i, 2.8i, 3.7i, 4.2i
Lada 1.5i
Lada 1.6i
OPEL
FORD
FIAT
DAEWOO, CHEVROLET
HYUNDAI
PEUGEOT
RENAULT
CHRYSLER, DODGE, MERCEDES, JEEP
CITROEN
TOYOTA
BMW
HONDA, MAZDA, ROVER, NISSAN, SUBARU, SAAB, SUZUKI, ALFA ROMEO, MITSUBISHI, VOLVO, LANCIA, DACIA, HUMMER H3-3.5, H2-6.0 .

Kontakt

ELPEGE s.r.o. Starohorská 11
Ostroměř
50752

tel: 603 444 603
prac doba : 8:00 - 16:00
lpg@elpege.cz