Popis nastavení řídící jednotky LOVTEC TRONIC
Dostává se Vám do rukou řídící systém LPG Lambda Tronic značky LOVTEC,který je v současné době nejmodernějším řídícím systémem pro LPG pohony a je homologován dle nového předpisu EHK 67.01.
Řídící jednotku tvoří moderní hardware odolný proti naprosté většině možných rušení, poruch nebo chybných zapojení, jejímž centrem je plně programovatelný RISC procesor firmy Microchip.
Samonastavovací režim (autotest) exaktně otestuje stav sací soustavy a elektrického zapojení přestavěného vozidla.
Jednotka ve spojení s PC umožňuje měřit kmity sondy Lambda na benzín ve dvou režimech a naměřené údaje použít pro emulaci sondy při provozu na plyn.
Jednotka umožňuje nastavení řízení ve 4 volně nastavitelných režimech dle TPS. Možnost volby rychlosti řízení, jakož i mezních parametrů (dorazů) ve všech těchto zvolených režimech umožňuje optimální nastavení chodu motoru vozidla při dosažení minimálních hodnot emisí.
Přestože má jednotka samonastavovací režim, teprve připojení k PC dává možnost plného využití všech funkcí.
Jednotka se dodává v základním továrním nastavení 70 kroků od spodního dorazu, nezapojeno TPS, Lambda 1V= bohatá. Toto nastavení je rovněž výchozím nastavením po „Továrním resetu“ jednotky.
TPS musí být ukostřeno, pokud není zapojeno.
Jednotka není určena pro montáž do motorového prostoru.
1.Postup nastavení jednotky „TRONIC“ ve vozidle „AUTOTEST“
1.1 Po kompletní montáži všech mechanických a elektrických součástek zapneme jednotku s připojeným servomotorem ! na napětí + 12V od baterie. Jednotka signalizuje LED diodou tovární nastavení pořadí / 1.oranžová / 2.oranžová / 3.zelená / 4.oranžová / pauza / červená / zelená / viz tabulka „Signalizace jednotky“ a nastaví servomotor do výchozí polohy 70 kroků od spodního dorazu.
1.2 Odpojíme jednotku od napětí (sundáme z konektoru nebo vytáhneme pojistku).
1.3 V poloze přepínače „Benzín“ zahřejeme motor na benzín.
1.4 S odpojenou jednotkou přepneme přepínač do polohy „plyn“ a nastavíme regulátor tak, aby motor běžel na plyn ve zvýšených otáčkách a neměl snahu zhasínat na volnoběh (tryska volnoběhu vytočená o cca tři otáčky)
1.5 Vypneme motor a znovu připojíme jednotku. Pokud jsme nepřepnuli předtím na plyn, je jednotka stále v továrním nastavení a bude provádět autotest. Jednotka provádí autotest pouze v případě, že je v továrním nastavení první bliknutí oranžové - viz níže.
2. Vlastní autotest
2.1 Fáze 1 učení – zvýšené otáčky
Nastartujeme na benzín, zvýšíme otáčky na cca 2500/min a přepneme manuálně na plyn.
Po přepnutí jednotka ignoruje signál z Lambdy po dobu cca 3 sec. Potom začne regulovat směs při zvýšených otáčkách a bude hledat optimální polohu servomotoru. Toto je signalizováno cca deseti změnami
červená (bohatá) => zelená (chudá). Jakmile jednotka začne blikat oranžově, je tato část ukončena. Nutno přejít na další režim (volnoběh) do 5-ti sec (v době blikání). Jestliže jednotka svítí oranžově trvale, nebylo možné servomotorem nastavit optimální směs – znamená neúspěšný autotest, autotest nepokračuje viz: chyby a jejich odstranění. Pokud chceme provést autotest znovu bez nutnosti resetování, musíme jednotku odpojit od napětí (sundáme z konektoru nebo vytáhneme pojistku) do doby zpětného přepnutí plyn na benzín.
2.2 Fáze 2 učení - volnoběh
Uvolníme plynový pedál. Jednotka hledá optimální polohu a údaj TPS při volnoběhu. Deset změn chudá – bohatá. Po ukončení opět bliká oranžová. Jestliže svítí trvale - neznamená neúspěšný autotest, ale není v souladu pásmo volnoběhu a zvýšených otáček viz: chyby a jejich odstranění.
2.3 Fáze 3 učení – nastavení maxima TPS
Sešlápneme krátce naplno plynový pedál (pozor na otáčky!). Jednotka získá údaj o TPS při max. výkonu. Bliká-li = konec testu. Svítí-li trvale, není zapojeno TPS - konec testu, není považováno za chybový stav. Jednotka v průběhu 3. fáze učení signalizuje zelená - chudá / červená - bohatá.
Po ukončení učení přepneme zpět na benzín, čímž dojde k uložení nastavení do jednotky natrvalo. Doporučujeme odpojit jednotku od napětí 12V bat. a zkontrolovat podle tabulky po autotestu.
TPS nepřipojeno (ukostřeno) znamená, že jsou posunuty všechny hranice na doraz doprava a TPS má nulové napětí (kostra) STAVJ jako stoupající - viz PC stavové proměnné. Lze kontrolovat pomocí PC.
Optimálně mechanicky nastavený systém nastaví jednotku po autotestu na maximální dorazy 40 – 100 pro malý výkon a 40 – 120 pro volnoběh s rozpětím dorazů 50-ti kroků. Zkontrolovat lze pouze pomocí PC - viz manuál PC.
Správně fungující jednotka ve všech provozních režimech na LPG bliká.
Když svítí trvale, načítá chyby – tyto nemají vliv na práci jednotky - viz manuál PC.
Celý průběh autotestu je možno sledovat pomocí PC. Když jednotka bliká oranžově (signalizuje konec úspěšné fáze autotestu), nebo svítí (signalizuje konec neúspěšné fáze autotestu), dojde k zablokování údajů hodnot napětí a polohy motoru.
3. Signalizace jednotky pomocí diody při zapnutí
Blikání při zapnutí na +12V od baterie Barva STAVJ viz.PC Význam
1.bliknutí nastavení oranžová 1,1 tovární nastavení (nová jednotka po resetu)
- zelená 0,1 úspěšný autotest nebo nastavení pomocí počítače
červená 1,0 neúspěšně provedený autotest
2.bliknutí TPS oranžová 1,1 nepřipojeno nebo neproběhl autotest (nová jednotka)
- zelená 0,1 0 - 5V stoupající
červená 1,0 5 - 0V klesající
3.bliknutí Lambda zelená 0,1 0 - 1V; 1V = bohatá (tovární nastavení),nelze změnit autotestem ale pouze počítačem
- červená 1,0 0 - 1V; 1V = chudá
Nastavení továrních hodnot (RESET).Jednotku odpojíme třikrát po sobě od zdroje napětí v pauze po třetím bliknutí diody.Jinak se reset neprovede!Při dalším připojení jednotka signalizuje 1.bliknutí oranžová atd.
4.bliknutí kontrola barvy oranžová 1,1 test schopnosti svítit - vždy tato barva
4. Chyby, příčiny a jejich odstranění
4.1 První bliknutí jednotky je červené
Znamená, že autotest nenašel vhodnou polohu servomotoru pro pásmo zvýšených otáček. Jednotka zůstává v továrním nastavení. Nebude provádět autotest. Pro nový autotest je nutno jednotku resetovat pomocí třínásobného vypnutí - viz tabulka nebo pomocí PC.
4.2 Fáze 1 učení – zvýšené otáčky
Signalizace - trvale svítí oranžová po testu 2500 otáček.
Jednotka při zvýšených otáčkách nemění barvu z červené na zelenou.
Příčiny
1.Vadná nebo nedostatečně zahřátá Lambda
Kontrolujeme při přepnutí na benzín. Voltmetrem na bílém vodiči, rozsah 0-3V, měříme vůči zemi.
2. Není správně připojen signál z Lambda sondy
Kontrolujeme při přepnutí na benzín, jestliže je signál, odpojili jsme ho se vstřikovači při přepnutí na plyn nebo jsme odpojili pouze vyhřívání Lambdy, Lambda chvíli ukazuje.
3. Není možno rozsahem krokového motoru nastavit směs
Před oranžovou byla trvale zelená - směs příliš chudá:
Kontrolujeme, zda je dost paliva v nádrži a zda se bezproblémově dostává k regulátoru.Mix příliš chudý: zmenšujeme vnitřní průměr mixu,zvětšujeme počet dírek v mixu.Zvětšujeme přívody k mixu.Povolujeme plastikový šroub na regulátoru (obohacujeme). Pozor, aby pak šel nastavit volnoběh – možno kompenzovat při volnoběhu dotažením trysky.
Před oranžovou byla trvale červená - směs příliš bohatá:
Kontrolujeme sání – vzduchový filtr, případně překážky (protišlehové klapky před mixem, kryty náporového vzduchu atd.).Mix příliš bohatý: zvětšujeme vnitřní průměr mixu, zmenšujeme počet dírek v mixu.Dotahujeme plastikový šroub na regulátoru (ochuzujeme). Pozor, aby pak šel nastavit volnoběh – možno kompenzovat při volnoběhu povolením trysky. Tryska volnoběhu nemá ve zvýšených otáčkách vliv.
4.3 Fáze 2 učení - volnoběh
Signalizace - trvale svítí oranžová po testu volnoběžných otáček
Jednotka při volnoběhu nemění barvu z červené na zelenou.
Za normálního běhu vozidla (po autotestu) nastavíme volnoběh pomocí trysky volnoběhu a seřizovacího šroubu tak, aby blikaly diody chudá - bohatá. Dotahováním trysky respektive šroubu – ochuzujeme volnoběh, měla by se rozblikat zelená, povolováním (když svítí zelená) obohacujeme volnoběh, měla by se rozblikat červená.Resetujeme jednotku a opakujeme autotest
5. Základní informace k nastavení jednotky „TRONIC“ pomocí PC
Pro připojení k PC je nezbytné dokoupit propojovací sadu Lovtec Tronic interface (code 4201).
Minimální konfigurace počítače: PC 486, 8M RAM, 200M HDD,vhodné cokoli lepšího,operační systém Windows 95.Nastavení: tovární nastavení programu je na COM1 a je možné jej změnit na COM 2 ve 2. řádku připojeného souboru tester.ini. Pro pomalejší počítače (Pentium 120MHz a níže) je nutné zvolit zobrazování pouze v osmi barvách.
Při připojení počítače k ŘJ propojovací sadou code 4201 dojde automaticky ke spojení a načtení aktuálních hodnot napětí (Lambda,TPS) a polohy motoru v případě, že je jednotka připojena na +12V od baterie a na počítači je nastaven správný COM a běží obslužný program - viz níže. Do zapnutí klíčku se nebudou projevovat změny napětí TPS, protože není aktivováno benzínovou řídící jednotkou (některá vozidla připojují TPS také až po nastartování) . Změny Lambdy se budou projevovat až po nastartování motoru.
Údaje o stavu, parametrech řízení jednotky a palubní diagnostice je možno kdykoli načíst pomocí tlačítka „Načíst z ŘJ“ (řídící jednotky).
Údaje jsou editovámy na obrazovce Vašeho počítače. Jednotka řídí podle Vašich údajů až v okamžiku, když jsou údaje odeslány do ŘJ.
Do trvalé paměti se údaje uloží vždy po přepnutí zpět na benzín nebo po stisku tlačítka „RAM =>EEPROM“.
Autotest se nebude provádět v případě připojení PC a uložení do EEPROM ještě před prvním zapnutím na LPG.
Načtěte z ŘJ a sledujte změnu na stavové proměnné „STAVJ“. Autotest je možno také obejít současným připojením červeného (+12Vbat.) a modrého (+12V LPG) při prvním připojení na napětí.
Reset jednotky, aby se provedl autotest, je možno provést stiskem tlačítka „Tovární reset“ pouze, když jednotka není přepnuta na LPG. Když je přepnuto na LPG, provede se pouze přednastavení továrních parametrů pro řízení.
Změna startovací polohy motoru a času ignorace Lambdy se provede jen tehdy, je-li pak uložena do EEPROM tlačítkem „RAM =>EEPROM“. Platí při editaci všech položek ve stavu jednotky na benzín, aby nebyly přepsány starými údaji z EEPROM. Před přepnutím na LPG musí být stisknuto tlačítko „RAM =>EEPROM“.
Všechny údaje kromě aktuálních napětí Lambdy a TPS a polohy motoru se obnovují po stisku „Načíst z ŘJ“.
Pro přechod mezi hlavními stránkami můžete používat klávesové zkratky Ctrl + A (aktuální hodnoty), Ctrl + L (ladění ŘJ), Ctrl + S (ukládání a načítání z PC), nebo šipky, když je zvýrazněno na záložce, nebo myší - levé tlačítko.
Pohyb v editaci TAB na jednu stranu Shift+TAB na druhou stranu nebo myší.
Potvrzení údajů stiskem tlačítka Enter nebo Space bar nebo myší - levé tlačítko.
Lišta „Ladění“ a „Aktuální“ - přístup přes klávesovou zkratku Ctrl + L respektive Ctrl + A
Slouží k nastavení a zobrazení parametrů řízení. Všechny údaje jsou uloženy v ŘJ a na display počítače se zobrazí až po stisku tlačítka „Načíst z ŘJ“ Při ladění jednotlivých hranic a rychlostí je nutné počítat s tím, že jednotka se bude chovat podle nastavených parametrů až po odeslání do ŘJ. Toto je možné provést buď jednotlivě tlačítkem „Ulož“ nebo hromadně tlačítkem „Odeslat do ŘJ“ (odešle celou tabulku) do operační paměti RAM. Tato paměť není trvalá a v případě, že odpojíme jednotku z +12V od baterie dojde k jejímu smazání. Po znovupřipojení na +12V od baterie dojde k automatickému načtení původních hodnot z EEPROM (trvalé paměti).
„Hranice Lambda“: parametr odpovídající změně Lambdy z chudé na bohatou. Pro standardní Lambdy 0,2 – 1,2 V je tento nastaven továrně a nedoporučujeme jej měnit. Změna je vhodná pouze pro Lambdy 0,4-1,6V na vyšší hodnotu odpovídající středu pásma ve kterém, se Lambda pohybuje. Jeden krok = 0,02V.
„Čas ignorace Lambdy“: je čas ve vteřinách, po který bude ignorován signál ze sondy Lambda po přepnutí na LPG. Motor je v pozici „Start.poloha motoru“.
Tlačítko „RAM=>EEPROM“ okamžitě uloží nastavené parametry do EEPROM (trvalé paměti počítače). Tato činnost se provede také vždy po přepnutí z LPG na benzín. Jednotku s uloženými parametry v EEPROM je možné odpojit na libovolnou dobu z napětí a parametry v ní budou stále uchovány.
Tlačítko „EEPROM=>RAM“ načte z trvalé paměti do operační. Je vhodné, když se při ladění chceme vrátit k poslednímu uloženému „RAM=>EEPROM“.
„Aktuální“: v tomto poli jsou zobrazovány aktuální hodnoty polohy motoru a Lambdy a TPS i analogově s odpovídajícím vyznačením přechodových hranic. Stejné hodnoty jsou v měřítku přes celou obrazovku zobrazeny na hlavní liště „Aktuální“. Tato lišta slouží ke snadnému odečítání hodnot z velké vzdálenosti, například při mechanickém ladění vozidla.
1.hranice TPS :jejím nastavením získáme přechod mezi volnoběžnými otáčkami a prvním tzv. chudým pásmem zvýšených otáček.
2.hranice TPS :jejím nastavením získáme přechod mezi tzv. chudým pásmem a velkým výkonem.
3.hranice TPS :po jejím překročení jede motor s maximálně otevřenou škrtící klapkou a tedy maximálním výkonem. K nastavení všech hranic dojde velice přesně při použití autotestu, pokud je TPS správně zapojeno.
„Max Doraz serva“: v jednotlivých pásmech stanoví horní hranici otevření krokového motoru.
„Min Doraz serva“ : v jednotlivých pásmech stanoví dolní hranici zavření krokového motoru.
Obě tyto hranice jsou důležité při řešení přechodových jevů.
Když krokový motor stojí na hranici více než cca 40 sec., dojde k načtení chyby od paměti chyb - viz Palubní diagnostika.
Autotest nastaví hranice pro volnoběh a první a druhé pásmo zvýšených otáček. V optimálním případě jsou hranice nastaveny po autotestu v rozsahu cca 40 kroků a ve stejných hodnotách ±10 kroků.
„Rychlost HOR“ : je rychlost pohybu servomotoru směrem nahoru. Zvýšením této rychlosti se směs obohacuje klesají NOx a stoupají CO2 .
„Rychlost DOL“ : je rychlost pohybu servomotoru směrem dolů. Zvýšením této rychlosti se směs ochuzuje klesají CO2 a stoupají NOx.
Pozor: rychlosti továrně nastavené jsou kompromisem. Pro konkrétní typy vozidel doporučujeme užívat rychlosti z konfiguračních souborů www/hlpropan.cz pokud jsou dostupné. V opačném případě se řiďte následujícím doporučením:
platí, že čím menší výkon, tím nižší rychlosti, dále, že čím delší sání motoru, tím nižší rychlosti. Příliš vysoké rychlosti se projevují pulsacemi chodu motoru v závislosti na směsi chudá / bohatá a velkým řídícím rozsahem, narůstají všechny škodliviny v ustálených stavech. Příliš nízké rychlosti mají za následek nárůst škodlivin v přechodových stavech. Pro válcové zkušebny (individuální přestavby) doporučujeme nastavovat na hodnotu Lambdy cca 0,998 dle emisního přístroje, tedy nepatrně do bohata
Stavové proměnné v dolní liště
STAVJ = stav jednotky
Signalizuje, v jakém pořadí bude jednotka blikat v úvodní sekvenci. Barvu znamenají vždy dvojice bitů, pořadí je zleva.
1 1 oranžová
1 0 červená
0 1 zelená
0 0 nesvítí - nevyskytuje se
Např. nová jednotka před autotestem – nebo po resetu při benzínu - viz 3. Signalizace jednotky pomocí diody při zapnutínastavení TPS lambda test barvy
1 1 1 1 0 1 1 1
oranžová oranžová zelená oranžová
TPSST =
- bit 7 bit 6 bit 5 bit 4 bit 3 bit 2 bit 1 bit 0
hodnota 0
0 - 0 volnoběh
0 - 1 malý výkon
1 - 0 velký výkon
1 - 1 max.výkon klesající
hodnota 1 uložit RAM do EEPROM po učení nebo editaci po vypnutí LPG TPS nepřipojeno stoupající
LAMBST =
- bit 7 bit 6 bit 5 bit 4 bit 3 bit 2 bit 1 bit 0
hodnota 0 motor není na horním dorazu motor není na spodním dorazu normální lambda 1V=bohatá normální lambda 0-1.2 V netestuje druh emulace
změnit na 1 po nastavení
0 - 0 otevřený okruh
0 - 1 emulace na "T"
1 - 0 emulace jednopásm.
1 - 1 emulace dvoupásm. servo otevírá
hodnota 1 motor je na horním dorazu motor je na spodním dorazu převrácená lambda 1V=chudá lambda
0-5 V otestuje druh emulace a zapne servo zavírá
Lišta „Servis“ - přístup přes klávesovou zkratku Ctrl S
Komunikační software umožňuje tvorbu databáze nastavovacích parametrů vozidel. K tomuto účelu slouží lišta servis. Načtení parametrů z databáze počítače do panelu „Ladění“ se provádí stiskem tlačítka „Načíst ze souboru“ a výběrem příslušného souboru. V tomto okamžiku dojde k nastavení parametrů ze souboru do panelu „Ladění“ na PC. Tyto veličiny je však nutno odeslat z panelu „Ladění“ do řídící jednotky tlačítkem „Odeslat do ŘJ“. Doporučujeme zkontrolovat údaje v ŘJ zpětným načtením do PC. Jednotka se začne chovat podle parametrů až v okamžiku, kdy přijme data z PC.
Stiskem tlačítka „Ulož aktuální stav“ vyvoláme dialog k pojmenování Vámi vytvořeného souboru a jeho uložení do databáze.
Lišta „Editace Lambda status“
Tato lišta je prázdná, dokud nedojde ke stisku tlačítka „Načíst z ŘJ“ na hlavní liště „Ladění“.
Skupina „Druh emulace“: v této skupině se zatržením příslušného políčka volí druh zapojení sondy Lambda směrem k benzínové řídící jednotce a případně druh signálu.
„Otevřený okruh“: v případě tohoto nastavení signál ze sondy Lambda nepokračuje dále k benzínové řídící jednotce. Benzínová řídící jednotka vyhodnotí tento stav jako chybový a nastaví se do náhradního režimu. Použití tohoto zapojení je vhodné u vozidel, která jsou schopná po přepnutí z LPG na benzín opět přejít do normálního režimu řízení (emise na benzín jsou v pořádku).
„Lambda na T“: v tomto případě je signál ze sondy Lambda přiveden současně k oběma řídícím jednotkám. Toto zapojení je vhodné v případě, že rychlosti řízení na LPG (přechody chudá-bohatá) jsou podobné jako na benzín. Nevýhodou je, že v případě, kdy dochází na LPG k chudé směsi (dochází palivo), benzínová řídící jednotka prodlužuje délku vstřiku, aby obohatila směs, přičemž nedochází vlivem provozu na LPG k odpovídající odezvě. Následný provoz na benzín bude bohatý až do okamžiku zpětného adaptování. Systém není vhodný pro dlouhá sání – pomalé rychlosti řízení.
„Emulace jednopásmová“: toto zapojení při provozu na LPG generuje pro benzínovou jednotku pravidelnou změnu Lambdy bez ohledu na skutečný stav řízení. Pro přesnost je jednotka Tronic vybavena měřením úrovně a rychlosti signálu, který bude generován. Toto se provede stiskem tlačítka „Měření emulace volnoběh“ při běhu motoru na volnoběh na benzín. Jednotka při měření signalizuje přes počítač stav měření. Po změření dojde k automatickému obnovení údajů „Čas bohatá volnoběh“ a „Čas chudá volnoběh“. Jednotka generuje pro všechny polohy TPS stále stejný signál z volnoběhu. Po změření je nutno uložit do EEPROM .
„Emulace volnoběh / zvýšené“: toto zapojení při provozu na LPG generuje pro benzínovou jednotku pravidelnou změnu Lambdy bez ohledu na skutečný stav řízení. Je obdobou předchozího s tím rozdílem, že se musí provést dvě benzínová měření. Druhé měření „Měření emulace zvýšené“ se provádí při cca 3500 ot/min stlačením tlačítka stejně jako v předchozím případě. Jednotka pak generuje dva signály (volnoběh / zvýšené) podle TPS (hranicí pro změnu je 2. hranice TPS). Po změření je nutno opět uložit do EEPROM.
Rychlosti jsou též volně editovatelné v příslušných políčcích. Jednotka je 0,05sec.
Skupina „Typ napětí“: zde se nastavuje typ Lambdy. Továrně je přednastaveno 0-1,2V.
Skupina „Typ logiky“: zde lze zaškrtnutím nastavit převrácenou logiku Lambdy. Standard je 1,2V = bohatá směs.
Skupina „TPS Logika“: zde se nastavuje typ TPS. Když napětí s přidáváním plynu stoupá, pak je stoupající.
Když klesá, pak je klesající. Správné políčko se nastaví po správně provedeném autotestu.
Lišta „Palubní diagnostika“- přístup přes klávesovou zkratku Ctrl P
Tato lišta je prázdná, dokud nedojde ke stisku tlačítka „Načtení diagnostiky“. Údaje jsou vždy uloženy v jednotce a počítač je pouze zobrazuje.
V prvním řádku této lišty se nacházejí výrobní údaje o typu jednotky a roku výroby. Ve druhém řádku v poli „Práce celkem“ se v jednotce při zapnutí na +12V od baterie načítá čas ve tvaru [měsíce / dny / hodiny : minuty].V poli „Práce na LPG“ se čas načítá pouze při běhu na LPG.Jediné editovatelné políčko „Stav tacho“ v sobě obsahuje údaj, který tam byl naposledy uložen při montáži nebo pravidelném servisu. „Poslední servis“ je systémové datum počítače, na kterém se pracovalo v den označení servisu (stisku tlačítka „Uložení servisu“ ve tvaru [den / měsíc / rok]). „Číslo servisu“ je číslo přidělené k software na PC při jeho zakoupení. Toto číslo je shodné v ČR s číslem razítka firmy HL při typovém schválení. Číslo je uvedeno na záručním listě komunikační sady.Skupina „Chyby“: v této skupině se po načtení z jednotky zobrazí čísla odpovídající chybovým stavům. Za chybový stav je považován stav, kdy jednotka není schopna řídit směs. Chyby jsou rozděleny podle TPS a druhu směsi. Například špatně nastavený (chudý volnoběh) se bude projevovat v poli „Chyba volnoběh chudá“ načítáním této chyby v intervalu cca 1 min. Servomotor stojí na horním dorazu, jednotka svítí trvale zeleně.Chyby mohou pomoci při identifikaci závady i při dolaďování vozidla. Chyby se nebudou načítat, pokud jsou dorazy nastaveny příliš široce. Chyby nemají vliv na práci jednotky, jsou pouze zaznamenáním stavu, že servomotor stojí na některém z dorazů.