Popis nastavení řídící jednotky LOVTEC BASIC
dostává se vám do rukou řídící jednotka BASIC, která je vhodná pro použití ve vozidlech s řízenými karburátory, jednobodovým vstřikováním nebo vícebodovým vstřikováním, ale krátkým sacím rozvodem (malým objemem mezi škrtící klapkou a sacími ventily). Tato jednotka nemá připojen signál z potenciometru škrtící klapky a tudíž neumožňuje speciálně nastavit přechodové stavy. Pro vozidla s dlouhým sáním doporučujeme použití jednotky TRONIC.
Předpokladem pro správnou funkci jednotky je správná montáž a zapojení.
Nejdůležitějším prvkem soustavy je správně konstruovaný a dokonale těsně nasazený směšovač (mix).
Postup seřízení řídící jednotky Basic :
Základní předpoklady :
Bezvadná funkce motoru
Teplota motorového oleje 70oC, ohřátá lambda.
Bezvadná funkce zapalování – svíček, lambda sondy.
Konfigurace viz obrázek
Seřízení směsi - hrubé nastavení:
Při montáži zkontrolujeme, zda se pístek u servomotoru nachází v horní úvrati (maximálně otevřené servo), případně jej do horní úvrati dotlačíme.
Šroubek spodního dorazu 3 je povolen tak, že ční do škrceného profilu cca 2-3 mm.
Servomotor nemá pro hrubé nastavení škrťáku zapojen konektor !
Na regulátoru tlaku je volnoběžná tryska 1 povolena o cca 2-3 otáčky oproti zcela zataženému stavu.
Po zahřátí motoru na provozní teplotu na benzín přepneme přepínač do polohy plyn a při zvýšených otáčkách nastavíme potenciometrem na přepínači otáčky, při kterých dochází k přepnutí na 2400-2800 ot./min. Přepínáme do polohy plyn stále při zvýšených otáčkách.
Otáčky pomalu snižujeme až na 800 + 50, při těchto otáčíme šroubem volnoběhu 2 na regulátoru tak, aby se otáčky zvyšovaly.
Tento postup opakujeme tak dlouho, dokud zcela neuvolníme pedál plynu, motor drží volnoběžné otáčky.
Zkoušíme akceleraci motoru jeho prudkým vytáčením do cca 4000 ot/min a přitom dotahujeme šroub 4 tak dlouho, dokud necítíme, že motor oslabil v akceleraci. Když jsme na hranici, při které ještě nepoznáme, že je průtok plynu škrcen, povolíme šroub 4 o ½ otáčky.
Znovu seřídíme volnoběh šroubem 2 na nejvyšší volnoběžné otáčky.
Seřízení směsi - přesné nastavení :
Připojíme LAMBDA TESTER a servomotor.
Přepneme LAMBDA TESTER do polohy Verifica (Check) - vlevo. Signál z lambdy zůstane pouze na horní stupnici.
Nastavíme volnoběh tryskou volnoběhu tak, aby lambda tester ukazoval stále se pravidelně měnící směs chudá – bohatá. Doporučujeme, aby tryska volnoběhu zůstala vždy vytočená o cca 3 otáčky – dávkování volnoběhu přes trysku není choulostivé na náporové proudění kolem vozidla a motor při vyřazení v rychlosti nemá snahu zhasínat.
Prověříme, jestli se střídá chudá a bohatá směs i při zvýšených otáčkách.
V případě, že je směs při zvýšených otáčkách (cca 3000) trvale chudá, povolujeme škrtící šroub 4. Pokud jsme povolili maximálně a směs je stále chudá, musíme vyměnit směšovač.
Nastavení spodního dorazu serva - šroub 3 je nejlépe provést při zkušební jízdě. V případě, že je šroubek příliš povolen (doraz je příliš nízko), má vozidlo při delší akceleraci při maximálním stlačeném plynovém pedálu snahu pulzovat (měnit výkon v závislosti na poloze serva). Doraz musíme dotažením zvednout.
V případě, že doraz bude příliš vysoko, bude se projevovat příliš bohatou směsí a zvýšenou spotřebou.
V případě, že samotný rozjezd vozidla z volnoběhu probíhá se zpožděním a pod výkonem vozidlo nepulzuje, je poloha serva při volnoběhu příliš nízko (poloha serva při volnoběhu nekoresponduje s polohou serva při zvýšených otáčkách – bohatý volnoběh), ochudíme volnoběh pouze na trysce volnoběhu 1.
Nastavení emulace lambda signálu :
Tuto činnost má smysl provádět pouze v případě, že je zapojen fialový drát – zapojení EMULATION.
Provedeme zapojení LAMBDA testeru konektorem do řídící jednotky BASIC a červeným vodičem na + 12 V k baterii.
Přepneme přepínač do polohy benzín a nastartujeme motor. Během několika sekund (jakmile sonda dosáhne teploty okolo cca 800oC) se na horní "ORIGINÁL" stupnici zobrazí signál z Lambda sondy. Počkáme, až budou jeho výkyvy pravidelné. Přepínač na testeru v poloze Original.
Přepneme LAMBDA TESTER do polohy "SIMUL"(zapnuto). Na spodní stupnici se zobrazí emulovaný signál z jednotky BASIC. Na této jednotce se nachází dva trimry. Pomocí těchto nastavovacích prvků se výkyvy stupnice z jednotky BASIC dají do souladu se stupnicí z LAMBDA SONDY, a to následovně :
- trimrem č- . 5 nastavíme frekvenci výkyvů
- trimrem č- . 4 nastavíme amplitudu výkyvů
Po nastavení musí být amplituda i frekvence výkyvů na obou stupnicích shodná, výkyvy nemusí být ve stejném čase (můžou být fázově posunuty).
Přepínač výběru signálu sondy Lambda :
přepínač má dvě polohy -
a) Check - vlevo
b) ORIG. - SIMUL. vpravo
- v pozici "VERIFICA (CHECK)" se na LED ORIGINAL zobrazí signál z LAMBDA sondy na benzín nebo LPG podle toho, na jaké palivo je přepnuto
- v pozici "ORIG - SIMUL" se na řadě LED SIMULATED zobrazují signály, které jsme nastavili na trimrech a na řadě ORIGINAL blikají ledky tak, jak jsme je zaznamenali v pozici na benzín.
červená LED dioda signalizuje napájení 12V
zelená LED dioda signalizuje chod motoru svítí – bohatá / nesvítí - chudá
trim reguluje intenzitu (amplitudu) emulace signálu sondy LAMBDA
trim reguluje frekvenci emulace signálu sondy LAMBDA